DIAGNOZA I TERAPIA WZROKU W NAUCE CZYTANIA I PISANIA

Badanie funkcji wzrokowych obejmie następujące parametry:

  • • ostrość wzroku do dali i do bliży,
  • • ruchomość gałek ocznych,
  • • konwergencję, sakkady,
  • • widzenie stereoskopowe (przestrzenne),
  • • wykrycie zeza ukrytego i jawnego (cover test do dali i do bliży).

Diagnoza funkcji wzrokowych przeznaczona jest przede wszystkim dla dzieci:

  • • z ryzyka dysleksji, które mają trudności w czytaniu i pisaniu,
  • • ze słabą koncentracją uwagi,
  • • z obniżoną koordynacją oko - ruchową,
  • • z zaburzoną integracją sensomotoryczną,
  • • u wcześniaków,
  • • jak również dzieci, które mimo prawidłowej ostrości wzroku sygnalizują słabą wydolność wzrokową podczas dłuższej pracy z bliska (przy stoliku, podczas układania puzzli).

Przykładowe objawy mogące sugerować wzrokowe podłoże trudności:

  • • Dziecko najczęściej nie zgłasza żadnych kłopotów z widzeniem, nie ma świadomości, że widzi nieprawidłowo. W młodszym wieku – niechętnie koloruje, wyjeżdża poza linie. Nie jest zainteresowane literkami, czytaniem.
  • • Po rozpoczęciu nauki szkolnej pojawiają się problemy w zakresie pisania. Dziecko pisze w wolniejszym tempie, poziom graficzny pisma jest obniżony (litery mało kształtne, nie mieszczące się w liniach). Popełnia błędy w przepisywaniu z tablicy, opuszcza litery, pomija końcówki i części wyrazów.
  • • Zaburzenia widzenia sprawiają, że tekst, który uczeń czyta jest niestabilny, zamazuje się, rozdwaja. Dziecko nie widząc dobrze tekstu, musi wkładać większy wysiłek w czytanie – zdarza się, że zamienia i opuszcza litery, zgaduje wyrazy, opuszcza linijkę lub odczytuje tą samą ponownie. Ma trudności w rozumieniu czytanego tekstu – skupia się na odczytaniu, a nie na jego treści. Czyta w wolnym tempie, niechętnie.
  • • Oprócz ww. objawów dziecko słabiej skupia się na przebiegu lekcji, przez co może osiągać niższe wyniki w nauce. Może odczuwać duże zmęczenie podczas pracy z bliska, skarżyć się na bóle głowy, przechylać głowę podczas czytania lub odrabiania lekcji, mieć problemy z oceną odległości.

Badanie przeprowadza doświadczony tyflopedagog, dyplomowana ortoptystka, terapeuta widzenia, specjalista WWR.